23plusone

MERKEN ZIJN EMOTIE

Een merk is een bijzonder ding, het doet wat met ons. Sommige merken ‘voelen’ gewoon goed, we zijn soms zelfs fan of een ambassadeur. Maar waarom? Dat is vaak moeilijk uit te leggen. Maar sommige merken hebben gewoon meer aantrekkingskracht.

Is mijn bedrijf dan een merk?
Nee, je bedrijf hoeft geen merk te zijn, maar je kan het wel benaderen als een merk. Want je bedrijf staat ergens voor, en dat is geboren uit een visie (een Why). Met de 23plusone methode halen we de diepe drijfveren naar boven en worden deze gebruikt voor de ontwikkeling van alle communicatiemiddelen. 

Van welk merk ben jij fan? En weet je ook waarom?”

Wetenschappelijk bewezen
In 2006 zijn Kim Cramer, PhD en Alexander Koene van BR-ND, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Metrixlab, een wetenschappelijk onderzoek gestart naar merkaantrekkelijkheid. Een omvangrijk project, bestaande uit een literatuurstudie, de ontwikkeling van een meetinstrument, twee pilotstudies en een grote kwantitatieve studie. Meer dan 8000 Nederlandse respondenten hebben meer dan 195 merken geprofileerd in 23 productcategorieën. De centrale onderzoeksvraag: ‘Waarom voelen sommige merken gewoon beter dan andere?’.

23plusone
De mate waarin merken zich goed voelen (brand appeal) heeft te maken met fundamentele menselijke drijfveren, de dingen die mensen belangrijk vinden. Uit een uitgebreide literatuurstudie bleek dat er vierentwintig (23plusone) fundamentele menselijke drijfveren zijn, zoals loyaliteit, status en seksualiteit. Wanneer ze worden geactiveerd, ervaren we een aangenaam gevoel van welzijn of geluk.

Ieder mens heeft alle vierentwintig drijfveren. De mate waarin drijfveren belangrijk zijn, is echter context afhankelijk. Wat voor iemand erg belangrijk is, kan voor iemand anders minder belangrijk zijn. En wat vandaag belangrijk is, is morgen misschien niet zo belangrijk.

De vierentwintig drijfveren zijn onder te verdelen in vijf groepen: Vitality, Attraction, Self-development, Ambition en Basics.

Conclusie

  • Hoe beter een merk de vierentwintig fundamentele menselijke drijfveren raakt, hoe groter de aantrekkingskracht van het merk
  • Hoe beter een merk tegelijkertijd drijfveren van de vijf groepen (Vitaliteit, Attractie, Zelfontplooiing, Ambitie en Basis) triggert, hoe groter de aantrekkingskracht van het merk.

Wat levert het op?

  • Het resultaat is een spiegel voor alle communicatiemiddelen, tekstueel en visueel
  • Intern staan de neuzen dezelfde kant op
  • Prospects en klanten haken aan op jouw verhaal